Mart Jesse

Mart Jesse: Miks ma kandideerin

Mart Jesse
1. oktoober 2025

Viimase paari nädala jooksul on minu käest korduvalt küsitud, et miks ma kandideerin ja selle “jamaga” end üldse siduda soovin. ERR-i hiljutine lugu käsitleb mitut teemat, mis mulle korda lähevad ja millest teen allpool juttu.

Kogukonnakeskne juhtimine #

Ennekõike tahan, et valdu juhitakse altpoolt üles, mitte ülespoolt alla. See tähendab, et valdades omaksid juhtrolli kogukonnad, mitte erakonnad. Kogukond koosneb elanikest, kes piirkonnas püsivalt elavad ja kellele omavalitsus ei lähe lihtsalt mitte korda, vaid kelle igapäevaseid toimetusi - olgu siis seoses lasteaia, kooli, sotsiaalteenuste, ühistranspordi, teede korrashoiuga vms - kohalik omavalitsus otseselt mõjutab.

On elementaarne, et valijateks ja valitavateks peaksid olema üksnes alalised elanikud, mitte need, keda kohalikele esitletakse poliittehnoloogilistel kaalutlustel valimiste ajal. Valimiste järel kipub viimastega pahatihti ilmnema, et erakondlik kandidaat osutub üksnes häältepüüdjaks, kes ei kavatsegi oma aega omavalitsuse edendamisse kulutada ja jätkab tegutsemist mujal.

Selline olukord süvendab üksnes inimeste niigi vähest huvi omavalitsuse juhtimise suhtes. Seetõttu osalengi valimisliidu ridades. Tallinnas, Tartus ja mujal suuremates omavalitsustes, kus kogukonnatunne on väike, on olukord muidugi teine.

Toiduahela probleem #

Teiseks murekohaks on toiduahel valla juhtimises. Kahjuks on ka Saue vallas nii, et nii mõnigi volikogu liige saab vallalt otseselt või kaudselt suure osa oma sissetulekust. Olemuslikult kätkeb selline tegevus aga järelevalvet iseenda üle, mida ei tohiks esineda.

Toiduahela ehk juhtimissüsteemi probleem on vaja lahendada, sest lisaks kulule mõjutab see negatiivselt ka teenuste kvaliteeti.

Eriti tugevalt väljendub see näiteks valla hariduses, mis mõjutab mitte vallaelanike tänast päeva, vaid tuhandete noorte tulevikku. Toiduahela ehk juhtimissüsteemi probleem on vaja lahendada, sest lisaks kulule mõjutab see negatiivselt ka teenuste kvaliteeti.

Maksusüsteemi reform #

Artikkel käsitleb põgusalt ka maksuraha laekumist, mis tänasel kujul on jabur. Seda ei saa küll muuta kohaliku omavalitsuse, vaid seaduse tasandil, kuid omavalitsused saavad anda oma panuse olukorra muutmiseks.

Maksuraha peab laekuma sinna omavalitsusse, kus inimene alaliselt elab ja selle põhjuseks on mitte maksuraha, vaid kohustused, mis omavalitsustel seadusega on pandud.

Praktika, et kirjutan end kuskile omavalitsusse sisse ja siis hakkab minu maksuraha minema selle valla toetamiseks, võib kõlada küll hästi, kuid tegelikult sellist olukorda ei tohiks lubada. Maksuraha peab laekuma sinna omavalitsusse, kus inimene alaliselt elab ja selle põhjuseks on mitte maksuraha, vaid kohustused, mis omavalitsustel seadusega on pandud.

See, et maksuraha laekub ühte omavalitsusse, kuid inimene elab püsivalt ise teises, tekitab olukorra, kus üks omavalitsus saab raha, kuid teine peab praktikas tegema kulutusi nende hüvanguks, kellelt maksuraha ei laeku.

Hea näide on Tallinna “tasuta” ühistransport, mille üks eesmärke oli meelitada lähivaldade (sh. Saue valla) elanikke pealinna sissekirjutust hankima, et maksuraha endale saada. Sellise sissekirjutustega mängimise lubamise peaks riigi tasandil ära lõpetama, sest küsimus ei ole mitte selles, kes saab maksuraha endale, vaid kes ja mille arvelt täidab elanike ees omavalitsusele seadustest tulenevad kohustused.

Täna vaadeldakse neid tihtipeale teineteisest lahus. Seega peaks inimene registreerima rahvastikuregistris enda alalise elukoha, sellest tulenevalt on tal õigus saada vastavalt omavalitsuselt kõiki seadusega ettenähtud teenuseid ja selle kohustuse vastu laekub omavalitsusele ka elaniku maksutulu. Lihtne ja loogiline.

Lisaks kaasneks sellega ka eelnevalt käsitletud õigus ja kohustus osaleda omavalitsuse juhtimises, olles kas valija või valitav.

Kokkuvõte #

Sellised need põhjused ongi. Soovin anda oma panuse valla juhtimise parandamisse, hoides valla asjad kohalike inimeste käes, piirates toiduahela toimimist ja andes võimaluse piires oma panuse omavalitsuste rahastamise ja kohustuste tasakaalu saavutamisse. Seda muidugi lisaks sellele, et tagatud oleks igapäevaste kohustuste täitmine valla elanike ees.

Kokkuvõtlikult, mingi “jamaga” ma end kindlasti siduda ei taha ja oma osalemisega soovin pigem vähendada seda oma koduvalla juhtimises.