Hiljuti küsis Facebooki Kohalike lehe jälgija Indrek väga olulise küsimuse, millele vastates aitame ka teistel sauevallakatel Kohalike visiooni mõista.
Küsiks potentsiaalse valijana, et mis otsuseid te kavatsete teha ja millised otsused siiani valed on olnud? Millised suunad teil oleks tulevikuks? Senine koalitsioon on osaliselt samuti parteitu. On teil mingid muud suunad erinevalt senisest poliitikast?
Senise koalitsiooni tugevused ja puudused #
Senine koalitsioon on olnud tubli ja teinud palju ära. Aga on tõepoolest mitmeid asju, mida meie lahendaks teisiti. Sageli ei nõua see suurt lisaraha, vaid pigem selgete eesmärkide seadmist arengukavas ning konkreetse kasutajagrupi ärakuulamist ja paremat tundmist - teenusedisaini põhimõtete rakendamist.
Peamine probleem on see, et täna puuduvad arengukavas paljudes valdkondades selged strateegilised eesmärgid. See tähendab, et me teeme investeeringuid ilma pikemat eesmärki omamata ja mõju hindamata.
Liikuvuse valdkonna näide #
Selgitan liikuvuse valdkonna näitel, mis puudutab paljude inimeste igapäevaelu. Täna ei ole arengukavas liikuvuse kohta mitte ühtegi selget strateegilist eesmärki seatud. Üheks eesmärgiks võiks olla suurendada kestliku liikuvuse osakaalu, sh jalgsi, jalgratta ja ühistranspordiga tehtavate igapäevaste sõitude osakaalu (sihttasemed sõltuvad baastasemest, mis vajab uurimist).
Oleme valla liikuvuskava koostamise ettepanekuid teinud arengukava uuendamise protsessis alates aastast 2017. Minu ettepanekul pandi see toonasesse koalitsioonileppessegi sisse (olin siis valimisliit Koostöö liige), aga see jäi tegemata, sest seda ei peetud piisavalt oluliseks.
Vald teeb suuri teedeinvesteeringuid ilma pikemat eesmärki omamata ja mõju hindamata. Näiteks rajatakse segakasutusega “kergliiklusteid” ka kohtadesse, kus jalakäijate ohutuse tagamiseks tuleks rajada eraldi kõnni- ja rattateed. Üheks selliseks värskeks näiteks on Saue raudteejaama lähiümbruse uuendamise projekt, kus just praegu otsitakse ehitajat. Raudteejaam on koht, kus on palju jalakäijaid ja rattureid, aga ka täna kavandame me sinna kergliiklusteid, mitte eraldi kõnni- ja rattateed.
Vallavanem Andres Laisk on põhimõtteliselt korduvalt välja öelnud, et tema vallavanemaks oleku ajal eraldi rattateid ei rajata.
Ometi oleks meil võimalik õppida kasvõi ohtliku Laagri Veskitammi tunneli kogemusest:
Laagri Veskitammi tunnel
Laagri Veskitammi tunneli ohud
Vallavanem Andres Laisk on põhimõtteliselt korduvalt välja öelnud, et tema vallavanemaks oleku ajal eraldi rattateid ei rajata. Meie arvates on see problemaatiline vähemalt kolmel põhjusel:
-
Meeskonnatöö puudumine - vallavanem ei usalda ehitamise ja planeerimise valdkonna abivallavanema kompetentsi, kes toetab keskusalades eraldi rattateede rajamist. See räägib nii mõndagi meeskonnatööst (või selle puudumisest) ja nullib ära ka teadmistepõhise lähenemise eelised.
-
Riigi strateegiatega mittearvestamine - vald ei arvesta riigi strateegiadokumentidega nagu transpordi ja liikuvuse arengukava ja värskelt valminud riiklik rattastrateegia.
-
Kohalike vajaduste eiramine - vald ei pane tähele omaenda kohalike inimeste tegelikke vajadusi. Laagri Kool on Eesti rattarikkaimaid koole, aga eraldi rattateid kooli territooriumilt edasi ei vii - ratturid peavad hakkama saama samal teel koos jalakäijatega viimaseid ohtu seades. Ometi on rattaga kooli sõitmine üks tõhusamaid viise autostumise vähendamiseks.
Laagri Kooli rattaparklad
Kaotatud võimalused #
Sarnaseid näiteid võib tuua ka teistest valdkondadest. Näiteks on täna ülihea ja viimane võimalus kavandada ja etapiviisiliselt rajada Sauet, Vanamõisat, Koidut, Allikut ja Laagrit ühendav uus suusa- ja terviserada, mida saaks võrrelda Keila rajaga. Kohalike vastavad arengukava ettepanekud ei ole leidnud täna istuva koalitsiooni toetust.
Miks see on oluline? Saue vald rajab massiliselt uusi elamispiirkondi, Laagri-Saue piirkonnas on palju haridusasutusi ja tuleb juurde. Kohalikele inimestele aga soovitab vallavanem kasutada Keila või Tallinna radasid ja mulle on ta otse öelnud, et ka seda projekti tema valitsemisajal ei tehta.
Selline lähenemine on vastutustundetu, sest isegi kui omal raha ei ole, tuleks planeerimine ikka ära teha ja lasta arendajatel rada etapiviisi rajada. Kui vald kavandamist ei tee, sulguvad tänased võimalused rada kavandada, sest maa lihtsalt ehitatakse midagi muud täis. Tänane 1,5 km pikkune Koidu suusa- ja terviserada jääb Laagri-Saue teeninduspiirkonnale ilmselgelt lühikeseks.
Kohalike alternatiiv: teenusepõhine juhtimine #
Kohalikud soovivad vallavalitsemist korraldada parimaid praktikaid ja valdkonna spetsialistide teadmisi rakendades jättes kõrvale isikutevahelised võimalikud (anti)sümpaatiad. Soovime juurutada teenusepõhise juhtimise, et iga avalik teenus omaks:
- Selgeid eesmärke - mida me tahame saavutada
- Osutamise standardeid - kuidas teenust osutatakse
- Teenuse eest vastutavat teenuseomanikku - kes vastutab tulemuste eest
- Mõõdetavaid sihttasemeid - kuidas me mõõdame edu
Tänane vallavanem on kahjuks ka teenusepõhise juhtimise maha laitnud ja piirdub vaid liiga üldiste rahuloluküsitlustega.
Tänane vallavanem on kahjuks ka teenusepõhise juhtimise maha laitnud ja piirdub vaid liiga üldiste rahuloluküsitlustega. Selline lähenemine ei võimalda rakendada kvaliteedijuhtimise põhialuseid, kus jooksvalt kogutakse kasutajate tagasisidet konkreetsele teenusele ja selle alusel tehakse teenuse osutamise raamistikus vajalikke muudatusi.
Lõpetuseks #
Tunnustame istuva vallavalitsuse tööd, kuid soovime vallavalitsemise kompetentsi tugevdada valdkondades, mis on tänase koalitsiooni jaoks kas ebaolulised või ülejõu käivad.
Tormi Tabor
Saue Vallavolikogu liige,
Kohalike fraktsiooni esimees,
maa- ja planeeringute komisjoni aseesimees